Tiedotteet

Tältä sivulta löydät uusimmat asiakastiedotteet tulevista päivityksistä, kuukausittaisista huoltokatkoista ja häiriötilanteista Apixin palveluihin liittyen.

Poikkeus palveluaikoihin 23.-31.12.

Asiakaspalvelumme siirtyy puhelimen aukioloaikojen osalta 23.-31.12.2024 joulunaikaan ja palvelemme puhelimitse ma-pe klo 9:00-12:00. Käsittelemme kirjallisia yhteydenottopyyntöjä normaalisti myös joulunaikaan. Voit lähettää yhteydenotot asiakastukeen sähköpostitse osoitteeseen servicedesk@apixmessaging.com tai tukipyyntölomakkeella.


Korjattu / Häiriö Apixin ja Nordean välillä 2. joulukuuta

2.12.2024 klo 9:40: Apixin palkkalaskelmia ei tällä hetkellä lataudu Nordean kautta. Ongelmaa tutkitaan parhaillaan, ja päivitämme tätä ilmoitusta heti, kun saamme lisää tietoa. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.

Päivitys 3.12.2024 klo 8:45: Häiriötilanne on edelleen selvityksessä. Jos henkilö käyttää muuta pankkia kuin Nordeaa, palkkalaskelmia voi tarkastella normaalisti Apixin palvelun kautta. Huomioithan, että palkkalaskelman voi aina pyytää myös suoraan työnantajalta.

Päivitys 3.12.2024 klo 14:40: Häiriön syy on selvitetty, ja ratkaisua valmistellaan yhteistyössä Nordean kanssa.

Päivitys 3.12.2024 klo 14:55: Häiriö on ratkaistu ja palkkalaskelmat ovat jälleen näkyvillä.


Korjattu / Häiriö Apixin palveluissa 27.11. alkaen

28.11.2024 klo 9: Apixin palveluissa on havaittu häiriö, jonka vuoksi kaikki saapuva ja lähtevä laskuliikenne on tällä hetkellä keskeytetty. Ongelma vaikuttaa myös palkkalaskelmiin. Tilannetta tutkitaan parhaillaan ja päivitämme tätä ilmoitusta, kun saamme lisätietoja. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.

Päivitys klo 11:15: Häiriö on ratkaistu, ja laskut sekä palkkalaskelmat käsitellään jälleen normaalisti.


Ongelma saldojen rekisteröitymisessä

Järjestelmävirheen vuoksi 7.10.-25.11.2024 välillä Laskumapin verkkokaupasta ostettujen verkkopostimerkkien saldojen rekisteröitymisessä on ollut ongelmia. Mikäli olette ostaneet tänä aikana verkkokaupastamme verkkopostimerkkejä, mutta ostosta vastaava määrä postimerkkejä puuttuu saldoiltanne, pyydämme ystävällisesti olemaan yhteydessä asiakastukeemme asian selvittämiseksi. Varatkaa ostokuitti sähköisessä formaatissa asioimisen helpottamiseksi. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.


Korjattu / Häiriö Apixin palveluissa 13.9.

13.9.2024 klo 10:10: Apixin palveluissa on havaittu häiriö, jonka vuoksi mm. laskujen lähettäminen tai vastaanottaminen Laskumapin kautta ei tällä hetkellä toimi. Korjaustoimenpiteet ovat parhaillaan käynnissä.

Päivitys klo 11:02: Palvelut toimivat taas normaalisti. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.


ALV-muutos Apixissa

Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024. Lähtökohtaisesti muutos ei edellytä toimenpiteitä Apixin käyttäjiltä ja uutta arvonlisäveroprosenttia (25,5%) voi käyttää Apixin kautta kulkevassa liikenteessä 17.8.2024 alkaen. Olemme tunnistaneet muutamia asiakaskohtaisia järjestelmiä, joissa vaaditaan toimenpiteitä uuden alv-prosentin käsittelyyn. Olemme lähettäneet näille asiakkaille erikseen viestiä muutosten edistämiseksi. Jos sinuun ei ole oltu yhteyksissä, mutta epäilet sille olevan tarvetta, olethan asiakastukeemme yhteydessä.


Korjattu / Viestinvälityshäiriö Apixin ja Säästöpankin välillä

19.6.2024: Olemme havainneet viestin välityksessä ongelman Apixin ja Säästöpankin välillä, joka alkoi 16.6.2024. Tutkimme tällä hetkellä tilannetta ja päivitämme tätä ilmoitusta, kun saamme lisätietoja. Pahoittelemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Päivitys klo 18:20: Sanomaliikenne kulkee jälleen normaalisti.


Huoltokatko viestintäjärjestelmässä 31.5.-2.6.

Huoltotoimenpiteiden vuoksi touko-kesäkuun vaiheessa viestintäkanavissamme voi olla lyhyt katkos. Palvelumme toimivat normaalisti, mutta sanomaliikenteen virheilmoitusten välityksessä voi esiintyä viivettä. Huoltotoimenpiteistä johtuen myös asiakaspalvelumme on rajattua 3.6. ja yhteydenottojen käsittelyssä voi olla viivettä. Asiakaspalvelu avautuu maanantaina 3.6. poikkeuksellisesti klo 10. Muina aikoina palvelemme normaalisti. Tavoitat meidät parhaiten tukipyyntölomakkeen avulla tai puhelimitse 09 4289 1324 palveluaikojemme puitteissa. Pahoittelemme mahdollista haittaa.


Korjattu / Häiriö Apixin palveluissa 16.5.

16.5.2024 klo 15.54: Apixin sanomaliikenteessä on havaittu häiriö. Selvitämme tilannetta parhaillaan ja päivitämme tätä tiedotetta, kun saamme asiasta lisätietoja. Pahoittelemme tilanteen aiheuttamaa haittaa.

Päivitys klo 18:00: Palvelut toimivat taas normaalisti, mutta sanomaliikenteessä voi esiintyä pientä viivettä.

Päivitys 17.5. klo 16:00: Emme voi tällä hetkellä hakea tietoja Nordeasta (esim. laskuja ja RI-sanomia). Työskentelemme aktiivisesti tämän ongelman ratkaisemiseksi. Vikatilanteen vuoksi myös asiakaspalvelumme on rajattua tällä hetkellä.

Päivitys 21.5. klo 10:00: Skannattujen laskujen toimituksissa viiveitä 16.5. alkaen. Työskentelemme laskujen toimittamiseksi vastaanottajille.

Päivitys 21.5. klo 16:00: Sanomaliikenne Nordeaan päin toimii normaalisti. Työskentelemme edelleen Nordeasta saapuvan liikenteen palauttamiseksi.

Päivitys 22.5. klo 11:20: Nordeasta saapuva liikenne kulkee jälleen normaalisti.

Päivitys 29.5. klo 15:00: Skannatut laskut on toimitettu eteenpäin, mutta teknisen vian vuoksi osa laskuista voi näkyä tuplana asiakasjärjestelmässä. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.


Huijauslaskuja isännöitsijöille

17.4.2024: Tietoomme on tullut tapauksia, joissa useat isännöintitoimistot ovat vastaanottaneet asunto-osakeyhtiöille ja kiinteistöosakeyhtiöille suunnattuja laskuja, jotka on myöhemmin todettu huijauslaskuiksi. Kehotamme laskujen huolelliseen tarkastamiseen ennen niiden maksamista.


Huijauslaskuja skannauspalvelun kautta

21.3.2024: Skannauspalvelun kautta on saapunut osalle asiakkaistamme huijausviestejä. Suosittelemme tarkastamaan erityisen tarkasti skannauspalvelun kautta saapuneet laskut. Mikäli epäilette kyseessä olevan huijausviesti, olettehan yhteydessä laskun toimittajaan laskun oikeellisuuden tarkistamiseksi. Huijausviesteissä voidaan viitata esimerkiksi Nordeaan, Osuuspankkiin tai Verohallintoon. Vastatoimiin on ryhdytty heti, kun tapaus on havaittu ja pyydämme ottamaan yhteyttä tukeen, jos olet saanut jotain vastaavaa tai saanut viestin joltain muulta kuin yllä mainitulta tiistai-illan jälkeen.


Korjattu / Laskumappiin rekisteröityminen pois käytöstä

5.3.2024: Apix Laskumappiin rekisteröityminen on toistaiseksi suljettu huoltotoimien vuoksi. Laskumapin käyttäjäksi ei voi rekisteröityä eikä Laskumappia ottaa käyttöön verkkosivujen kautta. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.

Päivitys 11.3. klo 12.00: Huoltotoimet ovat edelleen käynnissä.

Päivitys 7.6. klo 10.00: Rekisteröityminen palautettu käyttöön uuden osoitteen kautta.


Korjattu / Häiriö Apixin palveluissa 14.2.

14.2.2024: Apixin palveluissa on havaittu häiriö. Selvitämme tilannetta parhaillaan ja päivitämme tätä tiedotetta, kun saamme asiasta lisätietoja. Pahoittelemme tilanteen aiheuttamaa haittaa.

Päivitys 14.2. klo 14:00: Palvelut toimivat pääosin normaalisti. Korjaamme vielä viimeisiä Laskumappiin liittyviä häiriötä.

Päivitys 16.2. klo 15:30: Kaikki palvelut toimivat normaalisti.


Huoltokatko Laskumapin maksupalvelussa 20.2.

Paytrailin maksupalvelussa tehdään 20.2.2024 klo 00:00 alkaen tietokannan huoltotöitä. Huoltokatkon arvioitu kesto on noin viisi tuntia, ja se on aikataulutettu ajankohtaan, jolloin palvelussa tehdään mahdollisimman vähän maksuja. Katkon aikana Laskumapin verkkokaupasta ei voi ostaa Paytrailin maksupalvelun kautta verkkopostimerkkejä. Pahoittelemme katkosta aiheutuvaa haittaa.


Korjattu / Laskumapin Käyttäjät-kohta toistaiseksi poissa käytöstä

31.1.2024: Apix Laskumapin hallintapaneelin Käyttäjät -kohta on toistaiseksi pois käytöstä 31.1. alkaen huoltotoimien vuoksi. Toiminto ei ole käytettävissä eikä käyttäjiä tai alikäyttäjiä voi perustaa. Pahoittelemme tilanteen aiheuttamaa haittaa.

Päivitys 19.2. klo 16.00: Huoltotoimet on saatu valmiiksi. Käyttäjät-kohta on taas käytössä.


Postialan lakko viivästyttää postin kulkua 1.-2.2.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut laajasta poliittisesta lakosta koskien postialaa ajalla 1.-2. helmikuuta 2024. Varaudu viivästyksiin skannauspalvelun ja kirjepostin toimitusten osalta. Lue lisää aiheesta.


Poikkeus palveluaikoihin 26.1.

Asiakaspalvelumme on poikkeuksellisesti suljettuna perjantaina 26.1.2024 koulutuspäivästä johtuen. Voit lähettää yhteydenotot asiakastukeen sähköpostitse osoitteeseen servicedesk@apixmessaging.com tai tukipyyntölomakkeella Puhelinpalvelumme on perjantaina suljettuna.


Korjattu / Laskumappiin rekisteröityminen pois käytöstä

19.1.2024: Apix Laskumappiin rekisteröityminen on toistaiseksi suljettu huoltotoimien vuoksi. Laskumapin käyttäjäksi ei voi rekisteröityä eikä Laskumappia ottaa käyttöön verkkosivujen kautta. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.

Päivitys 30.1. klo 11.00: Huolto- ja korjaustoimet on saatu valmiiksi. Rekisteröityminen Laskumappiin on avattu.


Huoltokatkot

Apixin palvelut ovat käytettävissä 24/7/365 lukuun ottamatta ennalta määriteltyjä järjestelmän huoltoaikoja. Apix suorittaa jokaisen kuukauden kolmas sunnuntai klo 18.00–24.00 välisenä aikana järjestelmän ohjelmiston päivitys-, muutos- tai huoltotoimenpiteitä. Jos kyseiselle sunnuntaille osuu juhlapyhä, huoltotoimet tehdään joko edellisenä tai seuraavana sunnuntaina. Palveluun tehtävät toimet tehdään pääsääntöisesti taustalla palvelun siitä häiriintymättä.

Huoltokatkojen ajankohdat vuonna 2024:
21.1.2024
18.2.2024
17.3.2024
21.4.2024
19.5.2024
16.6.2024
21.7.2024
18.8.2024
15.9.2024
20.10.2024
17.11.2024
15.12.2024

Huoltokatkojen ajankohdat vuonna 2025:

19.1.2025
16.2.2025
16.3.2025
20.4.2025
18.5.2025
15.6.2025