Apix / 06.06.2022

Pienyrittäjälle ketterä uusi laskun lähettämistapa

Ohjelmistoyritys Isolta Oy ja sanomaoperaattori Apix Messaging Oy välittävät Suomen ensimmäiset pienyrittäjien kertaluonteiset verkkolaskut suoraan kuluttajien matkapuhelimiin. Verkkolasku on lähetettävissä yli 2 miljoonalle MobilePay-sovellusta käyttävälle suomalaiselle.

E-lasku, eli sähköisessä muodossa verkkopankkiin saapuva lasku, on jo pitkään ollut suomalaisten käytössä toistuvien laskujen maksamiseen. Yksittäistä, kertaluonteista laskua kuluttaja ei kuitenkaan voi saada e-laskuna ilman omassa pankissa tehtyä e-laskutilausta. Kuluttaja-asiakkaalle suoraan puhelimeen lähetetty verkkolasku tuo tilanteeseen ratkaisun.

”Otetaan esimerkkinä astianpesukoneen korjaaja tai nuohooja, joka voi lähettää laskun työstä asiakkaalle omalla puhelimellaan eteisestä tai autosta ennen lähtöä seuraavalle asiakkaalle. Asiakas saa laskun omaan MobilePay-sovellukseensa ja voi maksaa laskun vaikka heti. Näin lasku ei unohdu sähköpostiin”, Isolta Oy:n toimitusjohtaja Reino Meriläinen kuvailee toimintaa.

”Kuluttajat ovat tottuneet tekemään reaaliaikaisia maksuja mobiilimaksupalveluiden kautta. MobilePay-mobiilimaksusovellus löytyy jo yli 2 miljoonan suomalaisen puhelimesta, joten uuden laskutustavan käyttöönotto on kuluttajan kannalta äärimmäisen helppoa”, kertoo MobilePay A/S, Suomen sivuliikkeen maajohtaja Perttu Kröger.

Yrityksen digitalous -hanke kehityksessä mukana

Sähköisen kuluttajakertalaskun kehitystyö käynnistyi viime vuoden puolella Valtiokonttorin ohjaamana osana Yrityksen digitalous -hanketta. Hankkeessa kiinnitettiin huomiota siihen, että kuluttajan e-lasku ei ollut riittävän laajasti käytettävissä ja lisähyötyjä haettiin erityisesti pienyrittäjien laskutustarpeisiin kuluttajien kanssa.

”Vaikka Suomi on digitalisaation kärkimaa, meillä on edelleen tarve ja mahdollisuudet kehittää palveluita, joilla voimme tukea suomalaisia yrityksiä menestymään. Kuluttaja-asiakkaille suunnatusta kertalaskutuksesta on hyötyä sekä yrityksille että kuluttajille”, toteaa asiantuntija Tomi Rusi Valtiokonttorista.

Valtiokonttorin kokeilun pohjalta Apix Messaging Oy, Isolta Oy ja MobilePay Finland Oy ryhtyivät yhdessä ratkaisemaan kuluttajan kertaluontoisen verkkolaskun toteuttamista. Tammikuussa ensimmäinen Isolta-laskutusohjelmasta lähetetty kertaluonteinen verkkolasku saapui kuluttajan MobilePay-sovellukseen. Verkkolaskuvälittäjänä toimi Apix. Nyt innovaatio on valmis laajempaan käyttöön.

Uusi laskutustapa palvelee erityisesti pienyrittäjien digitalisaatiota

Laskutustapa palvelee erityisesti pieniä ja keskikokoisia yrityksiä, jotka tekevät paljon kertalaskutuksia yksittäisille kuluttajille. Laskun maksuaika nopeutuu ja maksun saamisen todennäköisyys paranee.

”Voimme vihdoin mahdollistaa pienyrittäjien ja kuluttajien välisen laskutuksen täysin mobiilisti ja helpottaa näin molempia osapuolia. Yrittäjän on helppo saada lasku perille ja kuluttajan on kätevä maksaa lasku. Kaikille yrityksille monimutkaisten laskutusohjelmistojen integroinnit eivät ole mahdollisia, joten olemme iloisia voidessamme tarjota tämän palvelun kaikkien saataville”, kertoo Jaana Niukkala, Apix Messaging Oy:n toimitusjohtaja.

”Pienyrittäjän näkökulmasta laskun lähetys nopeutuu ja yksinkertaistuu. Lisäksi kaikki tapahtumat saadaan kirjanpitoon lain edellyttämässä muodossa. Asiakkaalle verkkolasku puhelimeen tuo lisää turvallisuutta ja joustavuutta. Laskun voi maksaa helposti debit- tai credit-kortilla. Credit-kortin käyttöön ei tarvita erillistä luottosopimusta”, Meriläinen summaa.

Apix

Apix on verkkolasku-, verkkopalkka- ja EDI-operaattori eli lyhyesti sanomaoperaattori. Valvomme, että asiakkaamme sanomat kulkevat ja heidän kriittinen liiketoimintansa jatkaa turvallisesti toimintaansa. Toimimme Suomessa, muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.