Kuluttajien e-laskutuksen virheilmoituksia

Saitko virheilmoituksen e-laskutuksen osalta? Tältä sivulta löydät yleisimmät virheilmoitukset kuluttajien e-laskutukseen liittyen sekä niiden selitykset.

”Vastaanottajalla ei ole voimassa olevaa vastaanottoilmoitusta (e-lasku tai suoramaksu)”
Vastaanottoilmoitus eli e-laskutilaus puuttuu kyseiseltä kuluttaja-asiakkaalta eli kuluttajasopimusta ei ole; asiakas on perunut sopimuksen tai tilaus on katkennut ja heidän tulisi tehdä se uudelleen.

”Maksaja ei ota vastaan e-laskuja”/ ”Vastaanottajaa ei löydy”/ ”Suoramaksu-tilausta ei löydy”/ ”Receiver not active”/ ”Receiver is not found”
Kuluttaja-asiakas ei ole tehnyt e-laskutilausta omassa verkkopankissaan ja vastaanottoilmoitus puuttuu. (Tai tilaus on tehty väärältä laskuttajailmoitukselta.)

”Palvelusopimus puuttuu”
Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että laskun vastaanottaja ei ole lähettänyt yritykselle omasta verkkopankistaan vastaanottoilmoitusta laskulla käytetystä vastaanotto-osoitteesta.

”Voimassaolevaa laskuttajailmoitusta ei löydy”
E-laskutilaus on katkennut tai se on tehty väärältä laskuttajailmoitukselta.

”Laskutusaihetta vastaavaa laskuttajailmoitusta ei löydy ”
Lähetetyllä laskuaineistolla on eri laskuttaja-aiheen koodi kuin laskuttajailmoituksella.

”SOAP-kehyksen lähettäjän tiedot virheelliset”
Virhe johtuu siitä, että laskuaineistolla olevat tiedot eivät täsmää laskuttajailmoituksella oleviin tietoihin. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että lähetysosoitetta ei pystytä pankissa kohdistamaan mihinkään avoinna olevaan e-laskusopimukseen. Mikäli lähetysosoite on laskuaineistolla oikein, varmistamme me, että sopimus on auki pankin päässä. SOAP-virhe voi tulla myös esimeriksi siitä, että laskuttaja-aiheen koodi ei vastaa pankissa laskuttajailmoituksella olevaa koodia. Eli käytetty laskuttaja-aiheen koodi ja lähetystunnus kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi.

Eräpäivä liian lähellä (FVT031)
Pankit eivät välitä laskuja, joissa eräpäivä on jo mennyt tai liian lähellä lähetyspäivää, tai jos eräpäivä on liian kaukana tulevaisuudessa (tarkoittaa yleensä yli 365 päivää lähetyspäivästä).

No sender info found in Future Payment
Pankin virheilmoitus, jonka tarkempaa syytä kannattaa tiedustella laskun hylänneeltä pankilta. (Tarkista laskun lähetystunnus, ettei se eroa laskuttajailmoituksella olevasta.)

Palaa tästä takaisin ohje-sivulle.

Saattaisit hyötyä myös näistä ohjeartikkeleista