Etusivu › Asiakastuki › Ohjeet Ohjeet Valitse aihe ja katso usein kysytyt kysymykset sekä ohjeet. Laskujen lähetys Laskujen vastaanotto Laskumappi Virheilmoitukset Integraatiot PALKKALASKELMAT Ohjevideot Apix tukisivujen sisältö Laskujen lähetys Myyntilaskun lähettäminen sähköpostilla E-laskutussopimuksen avausohje yritykselle Finvoice 3.0 -formaatin mukainen myyntilaskuaineisto Automaattireititys Usein kysytyt kysymykset aiheesta Laskujen vastaanotto Verkkolaskujen vastaanotto-osoitteet E-laskun tilaaminen verkkopankista Ostolaskujen skannauspalvelu Skannauspalvelu ja laskun asettelu Ostolaskujen vastaanottaminen sähköpostilla – ohje laskun lähettäjälle Apix Trumpetin käyttöohje Usein kysytyt kysymykset aiheesta Apix Laskumappi Rekisteröityminen Laskumappiin Ensimmäisen laskun lähettäminen Laskumapin asetusten muokkaaminen Käyttäjien hallinta Laskumapissa Verkkopostimerkkien ostaminen Laskumapissa Alisa Yrityslaskulla ostaminen Laskumapin arkistonäkymä Laskujen kierrätys Automaattireititys Usein kysytyt kysymykset Laskumapista Palkkalaskelmat Verkkopalkkaoperaattorin käyttöönotto Apix verkkopalkkapalvelu palkansaajalle Oman palkkalaskelman tarkastelu Usein kysytyt kysymykset aiheesta Virheilmoitukset Integraatiot Laskujen lähetys Tutustu ohjeartikkeleihin laskujen lähetykseen liittyen. Finvoice 3.0 -formaatin mukainen myyntilaskuaineisto Finvoice 3.0. on sähköisen laskutuksen formaatti. Apix konvertoi myyntilaskuaineiston vastaanottajan operaattorille sopivaan muotoon. Lue lisää⟶ E-laskusopimuksen avausohje Jotta Apix voi toimia taloyhtiön aineistonhoitajana, tulee taloyhtiölle avata e-laskusopimus Apixin kautta. Lue e-laskutussopimuksen avausohje isännöitsijälle. Lue lisää⟶ Automaattireititys Automaattireititys tarkoittaa Apixin laskujen välityspalveluihin kehitettyä toimintamallia, jossa laskut toimitetaan vastaanottajan haluamalla tavalla. Lue lisää⟶ Myyntilaskujen lähettäminen sähköpostilla Artikkelista löydät seikat, jotka tulee ottaa huomioon laskuja sähköpostilla lähetettäessä. Lue lisää⟶ Apix-verkkolaskutuksen käyttöönotto Asteri-ohjelmistossa Katso nauhoitus verkkolaskutuksen käyttöönotosta Asteri-ohjelmistossa. Lue lisää⟶ Katso kaikki artikkelit aiheesta Usein kysytyt kysymykset laskujen lähetykseen liittyen Miten laskujen lähetys tapahtuu?+- Kun lähetettävät laskut on valittu, ne lähetetään Apixin palvelimille. Lähettäminen tapahtuu yleensä kumppaniemme laskutussovelluksesta löytyvällä Apix-painikkeella. Joissain kumppaniemme sovelluksissa lähettäminen on toteutettu kuitenkin ilman Apix-painiketta. Laskun saavuttua Apixin palveluun palvelu tarkistaa, että laskulta löytyvät tarvittavat tiedot niiden oikeassa muodossa. Tämän jälkeen palvelu selvittää Apixin rekistereistä haluaako laskun vastaanottaja laskunsa paperikirjeenä, verkkolaskuna vai digipostina ja lasku toimitetaan vastaanottajalle oikeassa muodossa. Palvelu toimittaa käyttäjälle tietoa onnistuneista lähetyksistä ja laskukohtaisesti niiden toimitustavasta (paperikirje, verkkolasku, digiposti tai sähköposti). Jos lähtevässä laskussa on jotain korjattavaa palvelu kertoo tästäkin ja pyytää muuttamaan tai täydentämään korjattavaa laskua esimerkiksi lisäämällä puuttuvan pankkitilin tai korjamalla vastaanottajan osoitetietoja. Voiko Apixin palveluilla lähettää laskuja myös kuluttajille?+- Kyllä voi. Kuluttajille tarkoitetut laskut välittyvät Apixin kautta perinteisinä kirjeinä tai Kivraan, Netpostiin/OmaPostiin, Mobifyhin ja MobilePay-sovellukseen, jos vastaanottaja on kytkenyt kyseisen palvelun käyttöönsä. Apixin kautta on myös mahdollista lähettää kuluttajille sähköisiä e-laskuja ja suoramaksuja. Tämän palvelun käyttöönottoa varten olethan yhteydessä Apixin asiakastukeen. Miten lähetän laskun Kivraan?+- Apixin palveluita käyttävien yritysten ei tarvitse tehdä mitään toimenpiteitä palvelun aktivoimiseksi. Kivra on laskujen toimitustapana heti käytössä ilman teknistä integraatiota. Kun kuluttaja on rekisteröitynyt Kivra-palveluun, saa hän sinne jatkossa automaattisesti kaikkien Kivraa käyttävien yritysten laskut digipostina, erillisiä yrityskohtaisia aktivointeja ei tarvita. Lähetin juuri laskun, joka ei saisi lähteä eteenpäin. Voiko tämän vielä pysäyttää?+- Voitte pysäyttää lähetetyn laskun vielä tunnin ajan lähetyksestä Apixin Laskumappi-palvelusta (laskumappi.fi). Löydätte lähtevän laskun Liikenne-sivulta Käsittelyssä-välilehdeltä, josta saatte laskun pysäytettyä painamalla laskun kohdalla olevaa ruksia. Mistä tiedän, onko lähettämäni lasku mennyt perille?+- Lähetyksen yhteydessä palvelu ilmoittaa lähetyksen onnistumisesta. Voiko laskuissa käyttää liitteitä?+- Apixin palvelussa liitteiden lisääminen onnistuu suoraan laskutusohjelmasta. Verkkolaskuihin voidaan liittää normaaleja toimistosovellusten muodostamia tiedostoja (kuten esimerkiksi word, excel ja pdf -tiedostoja). Paperilaskuihin voidaan lisätä pdf-muotoisia liitteitä. Minkä näköinen lasku vastaanottajalle menee paperilaskuna?+- Lähteville paperilaskuille muodostetaan etusivu, jossa on lähettäjän ja vastaanottajan osoitteet (näkyvät kirjekuoren ikkunasta). Etusivun jälkeen lasku tulostetaan täysin samannäköisenä kuin laskutusohjelmasta suoraan tulostettaessa. Laskulle muodostuvaa etusivua ei lasketa laskutettavaan sivumäärään. Onnistuuko verkkolaskun lähettäminen, jos laskutusasiakkaasta ei ole asiakasrekisterissä y-tunnusta?+- Apixin palvelu toimii ns. älykkään reitityksen periaatteella. Palvelu hakee laskujen vastaanottajien verkkolaskuosoitteet, operaattoritunnukset yms. verkkolaskujen välittämiseen tarvittavat tiedot erilaisista rekisteristä ja muista tietolähteistä. Älykäs reititys vaatii toimiakseen tiedon vastaanottajan y-tunnuksesta. Suosittelemme myös ovt-tunnuksen syöttämistä asiakasrekisteriin jos vastaanottaja on sen antanut. Laitoin laskutusohjelmistooni vastaanottajan antaman verkkolaskuosoitteen, mutta lasku meni paperilla. Miksi?+- Palvelu tarkistaa lähtevien verkkolaskujen verkkolaskuosoitteiden, välittäjätunnusten ja ovt-tunnusten oikeellisuuden. Jos tunnuksissa on virheitä tai niiden oikeellisuutta ei voida varmentaa toimitetaan laskut varmuuden vuoksi paperilaskuina. Näin estetään laskujen lähteminen väärille vastaanottajille tai verkkolaskuina sellaisille vastaanottajille, jotka eivät käytä aktiivisesti verkkolaskujen vastaanottoa. Suomessa toimivat verkkolaskuoperaattorit ovat sitoutuneet päivittämään asiakkaidensa vastaanotto-osoitteet Tieken ylläpitämään kansalliseen verkkolaskuosoitteistoon. Jos vastaanottajan tietoja ei ole kyseisessä rekisterissä tulisi vastaanottajan olla yhteydessä omaan verkkolaskuoperaattoriinsa tietojen lisäämiseksi. Mikäli vastaanottajan tietoja ei ole Tieken rekisterissä voidaan tiedot lisätä Apixin reititystietokantaan olemalla yhteydessä asiakastukeen. Miten voin ”pakottaa” lähtevän laskun menemään paperilaskuna?+- Lähtevän laskun voi ohjata paperikirjeeksi kirjoittamalla laskutusohjelmassa laskun vastaanottajan verkkolaskuosoitteeksi: TULOSTUS. Tällöin lasku ohjataan palvelussa automaattisesti aina tulostettavaksi, kuoritettavaksi ja postitettavaksi. Mistä näen, olenko jo lähettänyt laskun Apixin palveluun?+- Lähetetyt laskut löytyvät Laskumapin Arkisto-sivulta Lähetetyt-välilehdeltä. Mikä on ovt-tunnus ja mistä niitä saa?+- Ovt-tunnus on tunniste, joka mahdollistaa organisaation yksittäisten osastojen ja osien tunnistamisen. Tunnus muodostuu kolmesta osasta: ICD-koodi, y-tunnus (ilman väliviivaa) ja organisaation tarkenne. Suomalaisilla yrityksillä ICD-koodi on verohallinnon tunniste ’0037’. Y-tunnus (yritys- ja yhteisötunnus) on viranomaisten yritykselle ja yhteisölle antama tunnus. Organisaation tarkenne on 0–5 numeroinen organisaation itsensä valitsema lisätunniste. Lisätunnisteita voi olla käytössä useita. Esimerkiksi Apixin (y-tunnus: 2332748-7) ovt-tunnuksia ovat: 003723327487, 00372332748700001, 00372332748742 Verkkolaskutuksessa ovt-tunnusta käytetään yleisesti eri laskutusosoitteiden tunnistamiseen yrityksissä, joilla on useita toimipisteitä ja laskun vastaanottajia. Ovt-tunnuksen voi omalle yritykselleen muodostaa itse. Verkkolaskujen vastaanottajien ovt-tunnuksia voi tarvittaessa kysyä suoraan vastaanottajilta. Lue aiheesta lisää Mistä voin tarkistaa, vastaanottaako asiakkaani verkkolaskuja ja mikä on heidän verkkolaskuosoitteensa?+- Voitte tarkistaa APIX Laskumapissa kohdassa ”Työkalut” -> ”osoitteet” asiakkaanne Y-tunnukselle kuuluvat verkkolaskuosoitteet tai onko jokin tietty verkkolaskuosoite käytössä. Jos asiakkaanne on ilmoittanut vastaanottavansa verkkolaskuja, mutta asiakkaan verkkolaskuosoitetta ei löydy, voitte ilmoittaa samassa osoitteet-kohdassa. Vaihtoehtoisesti voitte ilmoittaa asiakkaan osoitteen Apixin asiakastukeen. Saamme lisättyä asiakkaanne verkkolaskuosoitteen manuaalisesti järjestelmäämme, jonka jälkeen verkkolaskujen lähetys ko. asiakkaalle onnistuu. Voitte tarkistaa asiakkaanne verkkolaskujen vastaanottomahdollisuudet sekä verkkolaskuosoitteen myös julkisesta verkkolaskuosoitteistosta verkkolaskuosoite.fi. Miten toimin, jos asiakkaani vaatii Eurooppa-normin mukaisia verkkolaskuja?+- Tarkista omalta ohjelmistotarjoajaltasi, onko ohjelmistosi tuottama laskumateriaali Eurooppa-normin mukaista. Jos verkkolaskujen lähetyspalvelusi on puolestaan otettu käyttöön erillisessä integrointiprojektissa, tarkista tai pyydä integrointikumppaniasi tarkistamaan lähetettävä laskumateriaali Apixin validaattorissa. Miten kuluttaja-asiakkani saa e-laskun käyttöönsä?+- E-lasku, eli kuluttajaverkkolasku, on sähköisessä muodossa oleva lasku, joka toimitetaan kuluttajan omaan verkkopankkiin. E-laskun käyttöönotto edellyttää verkkopankin asiakkuutta ja se tapahtuu kuluttajan oman verkkopankin kautta. Ensimmäisen laskun lähettämisen yhteydessä asiakkaalle muodostuu yksilöllinen Apix ID, jota tarvitaan e-laskun tilaamiseen. Kun asiakas on saanut ensimmäisen laskun, hän voi ottaa käyttöön e-laskun omassa verkkopankissaan. Nykyiset kuluttajalaskujen tilaukset näkyvät osoitteessa https://elasku.apix.fi/. Pääset kirjautumaan palveluun Laskumappi-tunnuksillasi. Mikäli asiakkaasi on hävittänyt Apix ID:n, saat tarkastettua koodin palvelusta. Mikä on sähköpostilaskun maksimikoko? +- Sähköpostilla lähetetyn PDF-tiedoston maksimikoko on 2 Mt. Yksi sähköposti voi maksimissaan olla 7 Mt. Katso tarkemmat ohjeet myyntilaskun lähettämiseen sähköpostilla. Millaisia rajoitteita verkkolaskun lähettämisessä on?+- Apix ei käytännössä aseta rajoituksia verkkolaskuaineistolle. Välillä kuitenkin saattaa nousta kynnyskysymykseksi esimerkiksi laskun liitteiden lukumäärä tai tiedostokoko, jos liitteitä on useita kymmeniä ja/tai liitetiedostot ovat suurikokoisia tai harvemmin käytettyjä tiedostomuotoja. Varsinaista tarkkaa rajaa ei ole sille, kuinka monta tai isoja liitteitä pystyy lisäämään. Verkkolaskuihin voidaan liittää normaaleja toimistosovellusten muodostamia tiedostoja, kuten esimerkiksi Word-, Excel- ja PDF-tiedostoja. Paperilaskuihin voidaan lisätä PDF-muotoisia liitteitä. Otathan kuitenkin huomioon käyttämäsi laskutusohjelmiston ja asiakkaasi operaattorin/ohjelmiston mahdollisesti asettamat rajoitteet verkkolaskuille. Huomioithan myös, että muuhun laskuaineistoon, kuten sähköpostiskannattuun materiaalin, vaikuttavat omat tiedostorajoitteensa. Katso ajantasaiset ohjeet sähköpostilaskuille lähetyksen ja vastaanoton osalta. Voinko lähettää verkkolaskun ulkomaiselle yritykselle?+- Verkkolaskujen lähettäminen ulkomaille vaatii hieman lisähuomioita verrattuna kotimaan laskutukseen. Jokaisella maalla voi olla omat verkkolaskutusvaatimuksensa. Lähetettävän laskun tulee täyttää kohdemaan vaatimukset, kuten laskutusformaatti, tarvittavat tiedot ja mahdolliset lisätiedot. EU-alueella verkkolaskuformaateista Peppol leviää kovaa vauhtia julkisen hallinnon lisäksi yritysmaailmaan – ja jopa EU:n ulkopuolelle. Verkkolaskujen lähettäminen ulkomaille onnistuu Apixin kautta, jos vastaanottajalla on käytössä Peppol-osoite. Me Apixilla tuemme myös useita muita yleisesti käytössä olevia verkkolaskuformaatteja, kuten Finvoice, TEAPPS, Svefaktura, OIO ja eArve. Ennen verkkolaskun lähettämistä ulkomaiselle yritykselle suosittelemme varmistamaan laskun vastaanottajan laskutusosoitteen ja verkkolaskuformaatin sekä olemaan asiakastukeemme yhteydessä yhteensopivuuden varmistamiseksi. Laskujen vastaanotto Tutustu ohjeartikkeleihin laskujen vastaanottoon liittyen. Ostolaskujen skannauspalvelu Laskujen vastaanottaminen paperiskannauksen tai sähköpostiskannauksen kautta onnistuu Apixin palvelulla. Katso skannauspalvelun ohjeet. Lue lisää⟶ Skannauspalvelu ja laskun asettelu Lue ohje Apix skannauspalveluun lähetettävän laskun asetteluun ja huomiot skannauksesta saapuvaan ulkomaalaiseen laskuun. Lue lisää⟶ Ostolaskujen vastaanottaminen sähköpostilla Haluatko vastaanottaa ostolaskuja sähköpostilla Apixin kautta? Lue, mitä laskujen lähettäjän tulee huomioida laskuja lähettäessä. Lue lisää⟶ E-laskun tilaaminen verkkopankista Haluatko tilata itsellesi e-laskun, eli saada laskut suoraan verkkopankkiin paperilaskun sijaan? Katso tästä ohjeet, miten se onnistuu. Lue lisää⟶ APIX Trumpetti – Käyttöohje APIX Trumpetilla voit lähettää napin painalluksella tiedotteet toimittajillesi. Seuraa myös millä tavalla vastaanotat laskut toimittajiltasi. Lue lisää⟶ Verkkolaskujen vastaanotto-osoitteet Apixilla Käytettävä vastaanotto-osoite vaihtelee lähettäjän käyttämän lähetyspalvelun mukaan. Lue lisää⟶ Katso kaikki artikkelit aiheesta Usein kysytyt kysymykset laskujen vastaanottamiseen liittyen Mistä löydän oman verkkolaskuosoitteeni?+- Laskujen vastaanottoa varten saat uuden laskutusosoitteesi Apixilta tietojesi tarkistamisen jälkeen. Verkkolaskujen vastaanotto-osoite muodostetaan maakoodista 0037+yrityksen y-tunnuksesta ilman väliviivaa, ellei muuta ole erikseen sovittu. Miten kytken päälle sähköposti-ilmoituksen saapuneista laskuista?+- Jos haluat saada ilmoituksen saapuneesta laskusta sähköpostiisi, voit kytkeä ominaisuuden päälle APIX Laskumapissa kohdassa ”Työkalut -> Asetukset -> Palvelut -> Vastaanota -> Ilmoitus uusista saapuneista laskuista.” Miten ohjeistan toimittajia laskujen lähettämisestä sähköpostilla (PDF)?+- Voit lähettää ja vastaanottaa laskuja PDF-tiedostoina sähköpostin liitteenä. Olemme luoneet yksityiskohtaiset lähetysohjeet ostolaskujen vastaanottamiseen sähköpostilla toimittajan ohjeistusta varten. Miten ohjeistan toimittajaa verkkolaskun lähettämisestä?+- Olemme luoneet valmiit kirjepohjat toimittajien informoimiseen ostolaskujen lähettämisestä verkkolaskuna. Löydät toimittajakirjeet täältä. Miten kuluttaja-asiakkani saa e-laskun käyttöönsä?+- E-lasku, eli kuluttajaverkkolasku, on sähköisessä muodossa oleva lasku, joka toimitetaan kuluttajan omaan verkkopankkiin. E-laskun käyttöönotto edellyttää verkkopankin asiakkuutta ja se tapahtuu kuluttajan oman verkkopankin kautta. Katso tarkemmat ohjeet. Ensimmäisen laskun lähettämisen yhteydessä asiakkaalle muodostuu yksilöllinen Apix ID (eli ApixTunniste), jota tarvitaan e-laskun tilaamiseen. Kun asiakas on saanut ensimmäisen laskun, hän voi ottaa käyttöön e-laskun omassa verkkopankissaan. Nykyiset kuluttajalaskujen tilaukset näkyvät osoitteessa https://elasku.apix.fi/. Pääset kirjautumaan palveluun Laskumappi-tunnuksillasi. Mikäli asiakkaasi on hävittänyt Apix ID:n, saat tarkastettua koodin palvelusta. Mitä tehdä, jos toimittaja ilmoittaa laskuttajatietojensa muutoksesta?+- Laskuttajien julkisia verkkolaskuosoitteita tai operaattorimuutoksia ei tarvitse ilmoittaa Apixille erikseen. Julkisessa verkkolaskuosoitteistossa näkyvät osoitteet nousevat automaattisesti meille reitityksiin päivittäin.Osoitteet voi siis tarkistaa osoitteesta verkkolaskuosoite.fi tai Apixilla aktiivisena olevat osoitteet voi tarkistaa myös Laskumapin kautta kohdasta: ”Työkalut > Osoitteet”.Ainoastaan jos vastaanottajalla on ei-julkinen osoite, jota ei löydy verkolaskuosoite.fi-sivustolta tai Laskumapin reitityksistä, voi sen lisäyksestä laittaa asiakaspalveluumme viestiä. Apix Laskumappi Tutustu ohjeartikkeleihin Apix Laskumappiin liittyen. Verkkopostimerkkien ostaminen Laskumapissa Apix Laskumapissa voit maksaa laskujen lähettämisestä ja vastaanottamisesta ennakkoon hyödyntämällä verkkopostimerkkejä. Lue lisää⟶ Laskumapin arkistonäkymä Apix Laskumapin arkistonäkymässä voit selailla lähetettyjä ja vastaanotettuja laskuja. Katso ohjeet videolta. Lue lisää⟶ Laskumapin asetusten muokkaaminen Laskumapin asetuksista saat mm. päivitettyä yrityksesi tiedot, oman salasanasi sekä käytössäsi olevat palvelut. Katso ohjeet videolta. Lue lisää⟶ Käyttäjien hallinta Laskumapissa Pääkäyttäjä voi lisätä käyttäjiä Apix Laskumappiin, muokata käyttöoikeuksia sekä poistaa käyttäjiä. Katso ohjeet videolta! Lue lisää⟶ Alisa Yrityslaskulla ostaminen Apix Laskumapin verkkokaupasta voit ostaa verkkopostimerkkejä Alisa Yrityslaskuna muiden maksutapojen ohella. Lue lisää⟶ Automaattireititys Automaattireititys tarkoittaa Apixin laskujen välityspalveluihin kehitettyä toimintamallia, jossa laskut toimitetaan vastaanottajan haluamalla tavalla. Lue lisää⟶ Katso kaikki artikkelit aiheesta Usein kysytyt kysymykset Apix Laskumappiin liittyen Mistä löydän ohjeet Laskumapin käyttöön?+- Lataa APIX Laskumapin käyttöohje itsellesi. Palvelusta löydät lisätietoja käytön tueksi. Miten saan ostettua verkkopostimerkkejä?+- Apixin palveluiden käytöstä voidaan maksaa etukäteen ostamalla verkkopostimerkkejä. Verkkopostimerkkejä myydään 20, 60, 100 ja 200 merkin arkeissa. Katso tarkempi hinnasto. Laskujen lähettämiseen ja vastaanottamiseen tarvittavat verkkopostimerkit, eli krediitit, ostetaan Laskumapin verkkokaupasta: Avaa Kauppa Laskumapissa ja valitse Verkkokauppa-välilehti Lisää ostoskoriin haluamasi tuotteet ostoskärry-kuvakkeesta Siirry Kassalle, valitse haluamasi maksutapa ja maksa ostos Huomioithan, että verkkokauppa on näkyvissä ainoastaan asiakkaille, joiden kanssa Apixilla ei ole laskutussopimusta. Miksi lähettämiäni/vastaanottamiani laskuja ei löydy Liikenne-sivulta?+- Liikenne sivulla näkyy vain tämän ja edellisen kuukauden aikana välitetyt laskut ja tätä vanhemmat löytyvät Laskumapin Arkisto-sivun alta. Miksi arkisto ei löydä laskuani?+- Arkisto listaa kerralla vain yhden kuukauden laskut. Klikkaa Arkisto-näkymästä ”Käsittelypäivä” ja valitse laskun lähetyskuukausi. Liikenne-sivulla lähetettyjen laskujen tiedoissa näkyy Kuittaus-sarakkeessa POS, NEG tai ei mitään. Mitä tämä tarkoittaa?+- Kun verkkolasku lähetetään Apixilta toiselle verkkolaskuoperaattorille niin tämä toinen operaattori lähettää Apixille takaisin kuittauksen, onko lasku vastaanotettu heille onnistuneesti (POS) vai ei (NEG). Kuittaussarakkeen ollessa tyhjä lasku on välitetty verkkolaskuna joko pankkioperaattorille tai vastaanottajan Apixin verkkolaskuosoitteeseen. Olen unohtanut salasanani. Mistä saan uuden?+- Uuden salasanan voit käydä tilaamassa täällä: laskumappi.fi/#/resetpassword. Miten saan ennakkoilmoituksen verkkopostimerkkisaldon loppumisesta? +- Verkkopostimerkkien ostajat voivat kytkeä päälle ilmoitukset alhaisesta postimerkkisaldosta. Muokkaa ilmoituksia Laskumapissa kohdassa “Työkalut > Asetukset > Palvelut > Ilmoitus alhaisesta saldosta”. Jos tilisi saldo putoaa alle antamasi kynnysarvon, saat viestin sähköpostiisi. Toiminnallisuus tarkistaa saldon kerran päivässä. Voinko lähettää muistutuslaskun Laskumapin kautta?+- Laskumapissa ei voi tehdä maksumuistutuksia. Tarjoamme kumppaniemme kautta palveluja laskun elinkaaren vaiheisiin. Saat kumppaneiltamme laskutuksen lisäpalvelut, kuten maksuvalvonnan, maksumuistutukset, korkolaskut, saatavien perinnän ja laskurahoituksen nopeasti ja helposti käyttöön. Tutustu lisäpalveluihin! Miten lähetän laskun uudelleen?+- Laskun uudelleenlähettäminen onnistuu Laskumapissa. Voit lähettää laskun uudelleen seuraavasti: Avaa Arkisto Avaa Lähetetyt laskut -välilehti. Etsi lasku, jonka haluat lähettää uudelleen ja klikkaa + -painikkeesta laskun yksittäisnäkymä auki Klikkaa ”Lähetä lasku uudelleen” -nappulaa Huomioithan, että ”Lähetä lasku uudelleen” -toiminto on tarkoitettu vain niille laskuille, jotka ovat alun perin lähetetty Laskumapista. Painike on näkyvissä vain, jos lasku on lähetetty Laskumapista. Mitä tehdä, jos toimittaja ilmoittaa laskuttajatietojensa muutoksesta?+- Laskuttajien julkisia verkkolaskuosoitteita tai operaattorimuutoksia ei tarvitse ilmoittaa Apixille erikseen. Julkisessa verkkolaskuosoitteistossa näkyvät osoitteet nousevat automaattisesti meille reitityksiin päivittäin.Osoitteet voi siis tarkistaa osoitteesta verkkolaskuosoite.fi tai Apixilla aktiivisena olevat osoitteet voi tarkistaa myös Laskumapin kautta kohdasta: ”Työkalut > Osoitteet”.Ainoastaan jos vastaanottajalla on ei-julkinen osoite, jota ei löydy verkolaskuosoite.fi-sivustolta tai Laskumapin reitityksistä, voi sen lisäyksestä laittaa asiakaspalveluumme viestiä. Palkkalaskelmat Tutustu ohjeartikkeleihin palkkalaskelmien ja verkkopalkan lähetykseen liittyen. Verkkopalkkaoperaattori yrityksen palkkalaskelmien lähettämiseen Mitä verkkopalkkaoperaattori tekee ja miten saat operaattorin palvelut käyttöösi? Lue aiheesta lisää. Lue lisää⟶ Oman palkkalaskelman tarkastelu Oletko saanut palkkakuitin Apixin välittämänä? Lue ohjeet palkkalaskelman tarkasteluun liittyen. Lue lisää⟶ Apixin verkkopalkkapalvelu palkansaajalle Verkkopalkka on sähköinen palkkalaskelma, jonka pääset näkemään verkkopankkisi kautta. Lue lisää⟶ Katso kaikki artikkelit aiheesta Usein kysytyt kysymykset palkkalaskelmiin liittyen Millä eri tavoin palkkalaskelmat voi toimittaa työntekijöille?+- Palkkalaskelmat voidaan toimittaa verkkopalkkana verkkopankkiin tai muulla valitsemallasi tavalla kuten kirjeenä, sähköpostitse, Kivraan, OmaPostiin tai muihin portaaleihin. Toimitamme palkkakuitit perille sovitulla tavalla. Kuinka kauan palkkalaskelmat säilyvät Apixin palvelussa?+- Palkkalaskelmat säilyvät Apixin palvelussa 3 täyttä vuotta kuluvan vuoden lisäksi. Virheilmoitukset Tutustu yleisimpiin virheilmoituksiin ja niiden selityksiin. Kuluttajien e-laskutuksen virheilmoituksia Tältä sivulta löydät yleisimmät virheilmoitukset kuluttajien e-laskutukseen liittyen sekä niiden selitykset. Lue lisää⟶ Virhe: ”Aineistovirhe”+- Palvelu tarkistaa kaikkien lähtevien laskujen osalta niiden tietosisällön oikeellisuuden. Virheilmoitus kertoo virheen syyn. Mikäli haluat apua virheen tulkinnassa tai korjaamisessa ota yhteyttä Apixin asiakastukeen. Virhe: ”Tieto ’Myyjän tilinumero’: ’Pankin_nimi 1xxxxx-xxxx’ muoto ei noudata määritystä.”+- Tilinumero on annettu väärässä muodossa. Tilinumerossa ei saa käyttää pankin nimeä, eikä se saa sisältää välilyöntejä. Virhe: ”Tieto ’Myyjän BIC/SWIFT’: ’ ’ muoto ei noudata määritystä.”+- Virhe tarkoittaa, että BIC/SWIFT koodia ei ole annettu, mikä on määritysten mukaan pakollinen tieto. Virhe: ”ALV-tunnus puuttuu”+- Tarkista ohjelmistostasi, että yrityksesi tiedoissa on syötettynä y-tunnus ja ALV-tunnus. Niille on omat kenttänsä ja molemmissa pitää olla tiedot syötettynä. ALV-tunnus (VAT-numero, alv-numero, alv-tunniste, VATID) on tunniste, joka osoittaa yrityksen arvonlisäverovelvollisuuden. Tunnusta tarvitaan mm. kun elinkeinonharjoittaja käy kauppaa toisesta EU-maasta olevan elinkeinonharjoittajan kanssa. Suomalaisilla arvonlisäverovelvollisilla yrityksillä ALV-tunnus muodostuu kirjaimista ’FI’ ja y-tunnuksesta ilman väliviivaa. Virhe: ”AINEISTOVIRHE: Lasku NNNN on duplikaatti?”+- Palvelu tarkistaa kuluvan viikon aikaiset lähtevien laskujen laskunumerot ja jos lähetyksissä on samoja laskunumeroita palvelu antaa tämän virheilmoituksen. Jos sama lasku halutaan lähettää uudelleen tulee palvelunhallinnassa kytkeä duplikaattitarkistus pois päältä. Uudelleenlähetyksen jälkeen se voidaan halutessa kytkeä takaisin päälle. Yksittäisen laskun duplikaattitarkistuksen voi poistaa Laskumapista Arkisto -> Lähetety -> avaa laskun tarkemmat tiedot Info-sarakkeen +-merkistä -> ”Poista duplikaattitarkistus”. Ota tarvittaessa yhteyttä Apixin asiakastukeen. Kuluttajien e-laskutuksen virheilmoituksia+- Katso yleisimmät virheilmoitukset. Lataa käyttöönottoasetukset ohjelmaan palauttaa virheen+- Käyttöönottoasetukset ladataan samalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla, joita käytetään verkkokauppaan kirjautumisessa. Jos lataus antaa virheilmoituksen tarkista, että: 1. Syöttämäsi käyttäjätunnus on oikein 2. Syöttämäsi salasana on oikein 3. Olet syöttänyt yrityksen perustietoihin y-tunnuksen oikein Voit olla myös yhteydessä Apixin asiakastukeen. Integraatiot Apix-verkkolaskutuksen käyttöönotto Asteri-ohjelmistossa Katso nauhoitus verkkolaskutuksen käyttöönotosta Asteri-ohjelmistossa. Lue lisää⟶ Katso kaikki artikkelit aiheesta